
sdružení občanů Kolovrat a Lipan
Co je plošné dopravní zklidňování
15.07.2014 19:36- Vymezení oblasti, kde je na obslužných komunikacích snížena rychlost na 30 km/h,
- Základním principem zklidnění v křižovatkách je přednost zprava.
- Nejsou nezbytné zásadní stavební úpravy, doporučují se ale např. zvýšené plochy křižovatek.
- Promyšlená propagace a vysvětlující kampaň vedoucí k přijetí opatření a dodržování rychlosti bez náročných stavebních opatření.
- V čím rozsáhlejším území je režim zón 30 mimo hlavní místní komunikace zaveden, tím lépe je tato rychlost dodržována.
Proč chtít plošné dopravní zklidňování?
- Řešení části dopravních problémů. Omezení rychlosti na 30 km/h sníží použití místních ulic jako zkratek.
- Zvýší se bezpečnost v ulicích, zejména pro děti. Riziko úmrtí chodce při středu s vozidlem je v rychlosti 50 km/h 55 % (pád ze 3. patra), v rychlosti 30 km/h jen 5 % (pád z 1. patra – viz obr.).
- U pěších zvýšíte pocit bezpečí, což má řadu pozitiv i mimo dopravu.
- Negativa jsou minimální: časové ztráty jsou zanedbatelné, emise a hluk spíše klesají než
stoupají. - Existují i vedlejší pozitiva, jako je zlepšení podmínek pro cyklistickou dopravu.
- Úspora místa umožní zvětšit prostor pro chodce bez snižování počtu parkovacích míst.
(Další informace a argumenty prezentuje náš fact sheet.)
—————