
sdružení občanů Kolovrat a Lipan
Před 105 lety se Pražané museli rozloučit s autobusy. Jejich provoz ukončila nehoda
08.11.2014 12:14Nehoda, při níž nebyl krátce před polednem 17. listopadu 1909 nikdo zraněn a která nezpůsobila ani žádnou škodu, znamenala na řadu let konec rozvoje autobusové dopravy v Praze. Dopadla totiž dobře jen díky řidiči, který se dokázal vypořádat s prasklým hnacím řemenem.
„Vůz se náhle rozběhl. Zapnul jsem motor a přitáhl jsem více brzdy, ale marně... Až pod Thunovým palácem se mi podařilo vůz na hromadu šutru zatočiti a tím let značně zmírniti,“ popsal jízdu, která mohla skončit tragédií, šofér Josef Vaigl.
Pražští radní se poté rozhodli, že nepříliš spolehlivou novinku raději oželí. Autobusy, které se vydaly do ulic v březnu 1908, obsluhovaly zejména kopcovitou Malou Stranu a prudká klesání a stoupání byla pro tehdejší techniku příliš náročným prostředím. Nezřídka se stávalo, že autobusy kvůli poruchám několik dnů vůbec nevyjely a nehoda z listopadu 1909 byla jen poslední kapkou. Autobusy, podstatně modernější a spolehlivější, se do ulic Prahy vrátily až v červnu 1925.
První autobusová linka v Praze
- Premiérová linka vedla z Malostranského náměstí vzhůru Nerudovou ulicí kolem Pražského hradu na Pohořelec, kde kvůli velkému převýšení nemohla být zavedena tramvajová doprava.
- Trasa byla dlouhá 1,6 kilometru, měla devět zastávek a stejně jako elektrické tramvaje ji provozovaly Elektrické podniky královského hlavního města Prahy.
- V intervalu 15 minut na ní jezdily čtyři autobusy - český Laurin a Klement, italský Fiat, francouzský Aries a německý Gaganeau.
—————