S TGV z Paříže do Prahy? Zaspali jsme, všichni nás objíždí, míní odborník

12.09.2014 19:01

Prezident Miloš Zeman na návštěvě Francie prohlásil, že by si přál, aby rychlovlaky TGV jezdily z Paříže až do Prahy. Podle experta na železniční dopravu Petra Šlegra Česko s vysokorychlostními tratěmi zaspalo. „U nás bylo rozhodnutí místo vysokorychlostních tratí opravovat koridory na rychlost 70 až 160 kilometrů v hodině a přitom ta oprava koridorů stála někdy až 60 % z ceny nové tratě,“ míní. Kdyby byla politická vůle, mohlo by podle Šlegra jezdit TGV plnou rychlostí do Prahy už za 10 let.

Lidovky.cz: Na návštěvě Francie prezident Miloš Zeman řekl, že chce aby rychlovlak TGV jezdil jednou z Paříže až do Prahy. Myslíte si, že je to někdy možné?
Určitě je to možné. TGV k nám už mělo jezdit dávno. Problém ale je, že Česká republika za těch posledních 25 let modernizovala takzvaný koridor do Plzně a z Plzně do Chebu, ale ten koridor je pomalý. Takže, kdyby se ta trať postavila v parametrech vysokorychlostní trati, tak to TGV už sem mohlo dávno jezdit.

Lidovky.cz: Takže současné projekty nepočítají s vysokorychlostními vlaky?
Dalo by se to tak říct. Na železnici nebyla atmosféra, aby se začaly stavět vysokorychlostní tratě a také bylo omezení technologické, protože jsme je neuměli v 90. letech podobné věci projektovat a stavět. Bohužel, mezitím nás začala Evropa objíždět a Česko se stalo skanzenem železnice. Už teď je pět minut po dvanácté a mělo by se s tím začít něco dělat. Na druhou stranu je důležité říct, že ten stav nezpůsobil zlý Brusel, ale taková ta česká malost. Ty tratě tady prostě dlouho nikdo nechtěl a když je někdo chtěl, tak byl označen za fantastu a snílka.

Lidovky.cz: Kdyby se Česko teď rozhodlo, že chce vysokorychlostní tratě. Můžete odhadnout, jak dlouho by stavba trvala a kolik by přibližně stála?

Jako příklad můžeme vzít Španělsko. To začalo v 90. letech stavět vysokorychlostní tratě téměř na zelené louce. Od prvního nápadu do zprovoznění jim to trvalo tak 9 let. Dnes je Španělsko železniční velmoc Evropy. Kdyby byla politická vůle, tak v Česku se dá za 10 let postavit, řekněme tak 300 kilometrů vysokorychlostní tratě. To je přibližně od hranic s Německem do Prahy a do Brna.

Lidovky.cz: A kolik by to přibližně stálo?
Ta cena se pohybuje v částce od 10 do 30 milionů eur na kilometr. Dá se říct, že je to srovnatelné s cenou dálnice - možná o trochu dražší, ale lze říct, že vysokorychlostní trať má vyšší přepravní kapacitu než taková dálnice. Navíc je bezpečnější a energeticky úspornější. Můj kolega spočítal, že takovou tratí se energetická náročnost na přepravení jednoho člověka rovná 0,8 litru benzínu na 250 kilometrů.

Lidovky.cz: Španělé začali stavět v době, kdy podobné rozhodnutí mohlo po revoluci padnout i u nás. Co v té době dělalo Česko?
U nás bylo rozhodnutí místo vysokorychlostních tratí opravovat koridory na rychlost 70 až 160 kilometrů v hodině a přitom ta oprava koridorů stála někdy až 60 % z ceny nové tratě. Je to, jako by se rozhodlo, že místo silnice první třídy se postaví dálnice, ale protože je silnice klikatá, tak se tam moc nedaří zvýšit rychlost. My jsme potřebovali, aby se vedle té pomyslné silnice postavila rovná dálnice - přímá, rovná a rychlejší.

Lidovky.cz: I kdyby TGV jelo z Paříže do Prahy, nemuselo by přes Německo zpomalit?
Problém je, že takové tratě musí být vždy společným projektem. Německo není v Evropě jednička a spíš staví tratě od severu k jihu. Propojují se sami. Říkají tomu Projekt sjednocení. TGV ale stejně nemusí jet po speciálních kolejí.

Lidovky.cz: Má pak ale smysl, aby TGV jelo z Paříže do Prahy, když by v Německu stejně zpomalilo?
Důležité je, aby se tou vysokorychlostní tratí spojila hospodářská centra. Třeba Praha - Plzeň. Má to smysl. I když jede vlak jen chvíli rychle, tak si udělá náskok a může obsloužit víc míst.

Lidovky.cz: Není trochu škoda, že nevyužíváme výhodné polohy České republiky a vysokorychlostní tratím se bráníme?
Ano, je. Prezident Zeman říkal, že ta trať by z Paříže měla jít dál, ale my tu trať nepotřebujeme jen pro cesty do zahraničí, ale i vnitrostátní dopravu. Je důležité být prostě na tom tranzitu.
 

zdroj: https://byznys.lidovky.cz