
sdružení občanů Kolovrat a Lipan
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
05.04.2014 19:37
ZŠ Kolovraty se snaží vyjít vstříc dětem se speciálními vzdělávacími potřebami. V každém školním roce se situace mění podle počtu žáků ve třídách, zda je k dispozici asistent a speciální pedagog. Jde zejména o žáky se specifickými vývojovými poruchami učení /SPU/, které bývají označovány jako dyslexie (porucha osvojování čtení), dysortografie (porucha pravopisu), dyskalkulie (porucha matematických dovedností), syndrom ADHD (porucha pozornosti spojená s hyperaktivitou ), LMD (lehká mozková dysfunkce) a další.
Co pro žáky naše škola dělá?
Žáci, jejichž porucha je takového stupně, že by opravňovala k vřazení do specializované třídy nebo školy, jsou na naší škole zařazeni do programu integrace. Znamená to, že na základě odborného vyšetření a posudku mají vypracován individuální vzdělávací plán, který stanoví metody, konkrétní náplň učiva a opatření, pomůcky a způsob klasifikace. Škola na tyto žáky dostává navýšené finanční prostředky ve smyslu vyhlášky č. 73/2005 Sb. O vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, v platném znění.
Ostatní děti, které trpí dílčími projevy poruchy nebo zdravotním problémem ovlivňujícím schopnost koncentrace a učení, jsou na základě doporučení pedagogicko psychologické poradny při výuce zohledňovány. Je jim věnována zvýšená pozornost, individuální přístup a zohlednění při práci v hodině. O dětech vyžadujících z nejrůznějších důvodů ohled a speciální způsob práce jednáme při pedagogických poradách a snažíme se společně nalézt optimální přístup k řešení. Kvalitní péče o žáky se speciálními vzdělávacími poruchami by se neobešla bez dobré spolupráce s rodiči dětí.
Materiální a personální zajištění
Na naší škole působí speciální pedagožka se zkušenosti ze specializovaných tříd, a je možné se na ni v případě potřeby obrátit. (Vladimíra Šarapatková)
Speciální didaktické materiály a pomůcky jsou v inventáři školy a jsou k dispozici i ostatním pedagogům. Další pomůcky jsou zakupovány na základě žádosti o navýšené finanční prostředky a disponují jimi třídní učitelky integrovaných žáků. Všem učitelům je k dispozici odborná školní knihovna, která obsahuje také tituly zabývající se speciální pedagogikou.
Na koho se mohou rodiče v případě nejasností obrátit?
V první řadě je to třídní učitelka, která může rodičům poradit, doporučit vyšetření v poradně. Po konzultaci s výchovnou poradkyní navrhuje řešení, na doporučení poradny vytvoří individuálně vzdělávací plán.
Výchovným poradcem a speciálním pedagogem školy je paní učitelka Vladimíra Šarapatková, která vede evidenci dětí, poskytuje konzultace učitelům i rodičům, má kontakty na speciálně pedagogická centra a pedagogicko psychologické poradny.
Zdroj: https://www.zskolovraty.cz
—————