Železniční koridor VRT (vysoko rychlostní tratě)
Protne prostor jižně od Kolovrat vysoko rychlostní trať a oddělí tak fyzicky Kolovraty a Lipany? Územní plán s touto možností počítá a v poslední době se opět nenápadně začíná o výstavbě VRT uvažovat a plánovat. První termín zahájení výstavby je v uváděn pro rok 2019, což znamená, že v nejbližších dvou letech budou zahájeny přípravné studie, první projekční práce a bude nastartováno územní a stavební řízení.
Pro velké přepravní proudy cestujících mezi nejdůležitějšími evropskými centry a aglomeracemi nejlépe vyhovují železniční vysokorychlostní spoje, které jsou konkurenceschopné nejen vůči automobilové, ale i vůči letecké dopravě. Proto všechny členské země EU v současnosti upřednostňují pro spojení v důležitých směrech právě tento systém ( dnes přes 2 000 km tratí) nebo modernizují stávající tratě na rychlost nejméně 200 km/hod. Cílem těchto snah je vytvořit základní evropskou síť vysokorychlostních a k nim doplňkových tratí, které by pomohly naplnit myšlenku sjednocené Evropy - volný pohyb osob, kapitálu a zboží po celém území EU. I z tohoto důvodu se nemůže systém VRT omezit pouze na vnitrostátní sítě, ale musí dojít k evropskému propojení těchto sítí.
Náš postoj
- Pokud povede VRT v této trase, požadujeme, aby na území MČ Praha-Kolovraty vedla v maximální míře v tunelu.
- je nezbytné se zaměřit na prosazení a udržení maximálních opatření, které pomohou odstínit negativní dopady provozu stavby na životní prostředí v Kolovratech, a to již v okamžiku tvorby prvních plánů a dokumentace
- je nezbytné se zaměřit na zvýšený dohled v průběhu stavby tak, aby stavba co nejméně ovlivnila životní prostředí v Kolovratech